Upplev Ystad - en satsning på kulturen som tillväxt!

Nu är Ystad unikt - igen!
Kultursatsningen "Upplev Ystad" sätter kulturen i fokus för att stärka turism -och besöksnäringen i Ystad med omnejd.

Initiativtagaren Per-Axel "PAX" Sjöholm, ordförande i Ystads Fornminnesförening, förklarar:

• Upplev Ystad utgör en grund för upplevelseindustrin i vårt område. Här vänder vi oss till besökare ifrån bland annat Skånes storstäder, Danmark, Norge, Tyskland med flera. Genom vårt speciella kort, som lanseras senare under året, kan vi ge de som köper paketresor extraförmåner.
  • De som bor i regionen och kanske inte vill bo på hotell får sitt speciella Upplev Ystad-kort som ger extra förmåner med upplevelser för alla sinnen i fokus, säger PAX Sjöholm.

De kulturaktörer som har startat Upplev Ystad är Klostret, Konstmuseet, Ystad Teater, Militärmuseet, Cineteket och Galleri Max.

• Det är spännande att det finns en blandning av kommunala institutioner och privata kulturentreprenörer. Det är kanske just detta som ger ytterligare dynamik i Upplev Ystad.

Men varför startar man en sådan här organisation?

• För att alla aktörerna inom sina olika områden kan inspirera varandra till nya satsningar inom upplevelsenäringen. Vi vill sätta Ystad på kartan där vi visar på de unika möjligheter som finns för upplevelser, boende, mat och musik med mera sätts i fokus.

Kommer ni att utveckla konceptet Upplev Ystad.

• Ja, absolut. För det första skall ytterliga högkvalitativa aktörer tas med i vårt utbud. Dessutom kommer satsningen att beröra hela Ystad och Österlenregionen. Vi satsar på kommunerna i Sydöstra Skåne.
  • Besökarna bryr sig inte om kommungränserna. De vill kunna planera sin vistelse under sitt besök. Nu får alla en helhetsbild. Vår hemsida www.upplevystad.se läggs inom kort tid ut på nätet. Här skall besökarna kunna plocka ihop sina upplevelser, sitt boende och vilka restauranger de vill besöka. Här skall vi kunna erbjuda upplevelser för alla sinnen, understryker Per-Axel Sjöholm.

Upplev Ystad kommer att drivas av Håkan Nilsson på Klostret i Ystad.

• Det här ger oss alla en fantastisk möjlighet att utveckla kulturen och besöksnäringen. Vi arbetar tillsammans, planerar tillsammans och hittar nya möjligheter tillsammans. Det här bäddar för en ökad fokusering på kulturen som en viktig tillväxtfaktor.
  • Egentligen skall Upplev Ystad kännas och upplevas som basen för besöksnäringen i Sydöstra Skåne. Tillsammans med våra samarbetspartners ha vi skapat en unik möjlighet för Sydöstra Skåne, säger Håkan Nilsson entusiastiskt.

Sparbankens Syd har genom sin tillväxtsstiftelse skänkt 75.000 kronor som en grund för verksamheten.

• Det här känns oerhört inspirerande. Sparbankens positiva syn på Upplev Ystad känns som ett kvitto på att vi har hittat rätt. Nu satsar vi vidare, för här är det beständighet som utgör nyckelordet, understryker Håkan Nilsson.

Vilka andra aktörer är aktuella att medverka i Upplev Ystad.

• Det finns en rad aktörer som vill och många av dessa kommer också att vara med. Det blir kulturaktörer ifrån hela Sydöstra Skåne. Men just nu vill vi inte avslöja vilka. Vi återkommer om detta och om fler spännande nyheter som rör Upplev Ystad, säger initiativtagaren Per-Axel "PAX" Sjöholm.

Nu kan du nå Upplev Ystad genom att klicka på bilden nedan!